Photobucket

Islamic Widget

Friday, October 2, 2009

Panduan mendidik anak


Islam sangat memandang berat soal pendidikan kanak-kanak dan memberi hak-hak yang sepatutnya kepada mereka. Islam telah menggariskan panduan yang tertentu serta cara dalam mendidik anak-anak sejak ia didalam kandungan ibunya lagi malahan lebih awal daripada itu.Islam menggalakkan umatnya apabila memilih suami atau isteri hendaklah seorang yang mempunyai keperibadian yang mulia.Anak merupakan nikmat yang dikurniakan oleh Allah dan merupakan perhiasan dalam kehidupan manusia. Orang yang telah diberi nikmat ini sudah tentu memelihara dan mendidik dengan pendidikan Islam sebagai mensyukuri nikmat tersebut.
    
   Rasulullah merupakan Qudwahtul hasanah yang patut diikuti oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak.Penekanan kepada pendidikan agama harus diberikan perhatian yang serius dalam pembentukan sahsiah mereka.Islam telah menggariskan panduan dalam mendidik kanak-kanak.Antaranya ialah:
1)Mengajar mengenali sifat-sifat ketuhanan.

2)Mengajar cara-cara sembahyang
3)Mengajar ilmu pengetahuan
4) Mengajar al-Quran
5)Mendidik mengenali alam maya
6) Mendidik dengan akhlak yang mulia
7)Pembentukan tubuh badan yang kuat dan sihat


Dengan adanya pendidikan yang lebih awal, akidah anak-anak akan dapat dikawal dimasa akan datang.Bak kata pepatah "melentur rebung biarlah dari rebungnya. Mendidik anak hendaklah bermula dari awal untuk mendapat hasil yang cemerlang dalam mendidik anak.














1 comment:

  1. Untuk memilih pasangan hidup panduan yang paling utama adalah agamanya. Insya'allah hidup kita akan diberkati

    ReplyDelete