Photobucket

Islamic Widget

Tuesday, April 6, 2010

9 nyawa...apa kata aku..??


Hasil daripada pembacaan ku sebanyak berkali-kali, berikut adalah beberapa rumusan yang boleh diambil sebagai rujukan bersama:-

1. m/s 70: penulis membangkitkan masalah pendatang haram yang menimpa kebanyakan negara seperti yang dibangkitkan dalam perbualan di antara Dahlan dan Shauqi.

2. m/s 83: sebagai manusia biasa, ada ketikanya terdengar juga keluhan jemu untuk menjaga orang cacat meskipun antara adik beradik seperti Shauqi yang kadangkala mengeluh terhadap abangnya Hakim.

3. m/s 84: pihak berkuasa khususnya polis giat membanteras kegiatan penjualan barangan seludup secara haram.

4. m/s 143: walaupun Dahlan dan Shauqi melakukan aktiviti penjualan barangan seludup tetapi wujud kesedaran di hati mereka jika terlibat dengan pengedaran dadah dan hukuman yang bakal dikenakan di Penjara Changi.

5. cinta tidak mengenal siapa, umur, pangkat segalanya. Ini terjadi terhadap Dr Daud @ David Chu yang telah lama menyimpan perasaan terhadap Azizah.

6. m/s 247: penulis melihat persekitaran semasa bila mengeluarkan kenyataan ini. Kebanyakan wanita amat takut hidup tanpa teman yang dipanggil suami. Secara fitrah, lelaki mahupun wanita, mereka berhasrat untuk hidup dalam suasana rukun rumah tangga (komen........tunggu ja la jodoh yang sesuai heheheh)

7. awas wanita semua....berhati-hati dengan kenyataan apabila ada orang yang ingin menjaga kita sehingga mati juga berserta lirikan senyuman yang penuh makna tersirat.

8. m/s 34: penulis mungkin terkeliru dengan penggunaan bahasa pasar yang jadi terbalik...."abang gua mesti tidak tahu kamu buat kerja ni kan'". Dialog diantara Dahlan kepada Shauqi. Sepatutnya abang lu

9. m/s 101: menelusuri jiwa remaja yang kadangkala terbabas sekejap, penulis menggambarkan bahawa Intan tanpa segan silu telah meletakkan tangannya ke atas tangan Khairil yang memegang gear.

10. m/s 107: sekali lagi penulis berdasarkan situasi semasa yang memang dialami sejak dahulu iaitu orang Melayu khususnya terlampau ramah bercerita mengenai hal keluarga kepada orang yang dijumpai buat pertama kalinya seperti yang berlaku pada Dr Sipon.

11. m/s 115: selalunya orang berada akan mengupah pengawal keselamatan untuk menjaga keselamatan harta dan diri pemiliknya tetapi Azizah dikira berani kerana hanya memasang alat keselamatan pada permulaannya tetapi setelah rumah diceroboh oleh Mat Siam, barulah Azizah mengupah 2 orang pengawal keselamatan (pepatah Melayu...dah terhantuk baru tengadah kan...alamak betul ke tidak ni pepatahnya aduhaiiiii)

12. m/s 129: ini perkara normal yang biasa dialami oleh semua wanita (bukan semua ye....pengsan) iaitu mudah lentok atau cair dengan perhatian lelaki. Seperti yang dialami oleh Intan yang dalam tempoh singkat mengenali Khairil telah selalu terbayang akan pemuda tersebut.


Sekian dahulu ulasan novel yang panjang lebar daripada pandangan aku. Kita berjumpa lagi di lain kali....Abg Ram.....karya anda memang mantap, tidak jemu untuk dibaca, tidak sia2 aku menunggu setiap keluaran terbaru....teruskan usaha ya.

No comments:

Post a Comment